Als een God in Oekraine

Iedereen kent de gezegde "Als een God in Frankrijk" wel, maar kan dat ook in Oekraine? Ik heb het voor jullie uitgezocht. En het antwoord luidt: jazeker wel, maar blijf vooral op de hoofdwegen. Het contrast tussen arm en rijk is hier schrijnend, zoals gezegd. En dat wordt alleen maar duidelijker vanuit de plaats waar ik dit nu typ: op mijn balkon van mijn appartement vanuit Kiev. Schitterende stad overigens, dat niet onderdoet aan bijvoorbeeld Berlijn of Praag. Schitterende gebouwen en stroomt over van levendigheid en historie, alleen voor een fractie van de prijs. Gisteren sushi gegeten, en niet zuinig aan gedaan. En van prima kwaliteit hè! Quanta costa? 14 euro! Dus, doe eens gek, en bezoek Kiev eens. Maar kijk eerst de documentaire over de protesten in 2013 eens, te vinden op Netflix: Winter on Fire.

Zit hier nu alweer drie dagen en ondanks ik het prima naar m'n zin heb, is het morgen tijd om weer te vertrekken. Doel? Odessa, het Monaco van Oekraine: zon, strand en zien en gezien worden. Niet mijn ding, maar de Zwarte Zee bezoeken hoort er nu eenmaal bij! Vandaag overigens een dagvullend programma gehad met Chernobyl op de planning: zeer indrukwekkend, maar vooral de natuur die ook hier haar weg vindt, ondanks de verschrikkelijke ramp. 8 uur vertrokken met onze gids en omstreeks 19:00 weer in het appartement. Kort gezegd: enorm indrukwekkend!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!