Losse vullingen en organen als milkshakes

Ken je dat? Dat wanneer je op de bank zit, nadat je het gras hebt lopen maaien met grootvaders grasmachine, die nog op dieselolie loopt, dat je het gevoel hebt dat je nog steeds op dat ding zit weg te trillen? Nee? ik wel! En ik zal u vertellen waarom. Woensdag aangekomen in Oekraïne, daar begint het al mee. Nooit heengaan dus. Misschien dat je daarom hier geen west Europeanen ziet. O ja, wel. Natuurlijk. In Uzhorod, of all places, een groene Skoda met gele platen zien. Hoe verzin je het.

Hoe dan ook, dat de wegen slecht kunnen zijn wist ik, maar wat ik vandaag heb mogen aanschouwen, mag naam de "weg" niet eens meer krijgen. Plat gebombardeerde, door tanks verkrachtte en door God en-wie-dan-ook verlaten stukjes bodem, dekken eerder de lading. De wegen zagen er op de kaart leuk uit, mooie bochtige wegen door de paar bergen die Oekraïne rijk is. Zou vandaag drie uur duren om in Lviv te komen. Vergeet het maar. Heb over een stuk van 50km 3 uur gedaan! Constant putten, kuilen en gaten ontwijken. Nee, binnendoorwegen zijn niet meer aan mij besteed, vanaf nu alleen nog maar hoofdwegen. Die zijn wel redelijk.

Hoe dan ook, genoeg negatief gezwets: Oekraïne is cool! Alleen al vanwege de taal. Geen touw aan vast te knopen voor mij, zowel i schrift als spraak niet, en dat geldt andersom voor hen ook. En dat maakt het leuk, want dan ga je gebaren he. Hoe leg je uit dat je twee bananen wilt? Dat schiet natuurlijk al snel in het verkeerde keelgat bij het meisje achter de toonbar. En zo heb je weer wat te lachen voor de komende paar uur in je helm. Ik had het overigens armer verwacht. Zoals Albanië, met overal paard en wagen, maar dat valt mee: mensen zijn hier of heel arm, of heel rijk. Zo kun je het ene moment oma met twee tanden in haar gelaat op haar ezel rijden, terwijl de buurman haar inhaalt in zijn Bentley Continental GT. Waar gebeurd.

Ik zit nu in Lviv: een onwijs leuk en gezellig stadje. Heeft veel Oostenrijkse/Hongaarse invloeden vanwege de geschiedenis. Morgen houd ik hier een rustdag om te stad eens even te verkennen vanuit mijn meer dan luxe appartement die ik gehuurd heb voor twee dagen á 25 euro. Sfeervolle straatjes, dansensde mensen op muziek op elke hoek van de straat, historische gebouwen en gezellige terrasjes. En tegelijkertijd is dit een schraal contrast met de rest van Oekraine. Mensen hier geven blijkbaar niet zoveel om hun eigen land: zo stuitte ik op een idylissch meertje, midden in de bergen - het had zo een Bob Ross schilderij kunnen zijn -, maar even later wordt de rivier als plaatselijke vuilnisbelt gebruikt. Eeuwig zonde. Nee, ik gok dat Oekraine op korte termijn niet tot de EU zal behoren, tot veel spijt van de lokale bevolking. Maar ik snap wel waarom.


Reacties

Reacties

Mum

Wat een leuk, grappig en toch informatief verhaal heb je er weer van gebrouwen zeg!! Ik zet wederom, als ik er één had, mijn petje af!! Heb er van genoten en ben benieuwd naar het volgende, veel plezierige km 's nog! Xx

Andre De Ridder

Wat een leuk verhaal weer ik zat op de bank te lezen leek wel of ik over die hobbels reed van de lach.
Blijf vooral zo schijven.

Lenie

Wat een bericht weer en ja wat je onderweg allemaal tegenkomt !!
Hopelijk heb je geen tandarts hoeven te bezoeken daar met je losse vullingen......
maar ik zie het helemaal voor me. Zo was het eerste stuk voor ons in Marokko ook.
We wachten weer in spanning op je volgende avontuur. ? ?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!